Zijn elektrische motors wel zo milieuvriendelijk als gedacht?

27-08-2020
Geen reacties

Steeds meer motorfabrikanten komen met een of meer elektrische modellen op de proppen. Een interessante ontwikkeling, die op de tekentafel in elk geval ook heel milieuvriendelijk zou zijn. Maar dat blijkt - in elk geval op dit moment - in de praktijk vaak tegen te vallen. Hoe zit het dus echt met het milieu-effect van de elektrische motoren die je in elektrische auto's en ook in steeds meer motoren vindt?

Minder CO2 uitstoot tijdens het gebruik

Zelfs wanneer je een elektrische motor oplaadt met volledig grijze stroom, oftewel doordat het is opgewekt uit bronnen zoals houtskool of gas, stoot je netto minder CO2 uit dan met een benzinemotor. De verbrandingsprocessen in een moderne energiecentrale zijn namelijk veel efficiënter dan een individuele motor. Veel slechte stoffen kunnen daar bijvoorbeeld ook worden afgevangen. Uit onafhankelijke onderzoeken is gebleken dat de CO2-uitstoot van een elektrische auto alles bij elkaar ongeveer 3 tot 4 keer minder is dan een benzinemotor, ook wanneer je hem oplaadt met alleen grijze elektriciteit.

Minder lokale emissies

Een elektrische motor is momenteel dus niet bepaald klimaatneutraal. Maar dat betekent niet dat hij net zo belastend voor het milieu is als een motor op benzine. Een van de grote voordelen van een elektrische motor is bijvoorbeeld dat er minder lokale emissie is. Je produceert minder fijnstof en andere milieubelastende stoffen op de plek waar je rijdt. En waar die wel geproduceerd worden, bijvoorbeeld in een energiecentrale met een verbrandingsoven, is dat voor een groot deel ook eruit te filteren.

Maar hoe zit het met de accu?

Een belangrijke component van elk elektrisch voertuig is de accu. De productie daarvan zorgt voor een behoorlijke grote uitstoot van CO2 en andere milieubelastende stoffen. Sterker nog, vanwege die uitstoot is het belastender voor het milieu om een elektrische motor te maken dan om een 'gewone' motorfiets op benzine te maken. Maar vanwege de sterk verminderde uitstoot tijdens het rijden zelf is er al vrij snel een kantelpunt waarbij je met een elektrische motorfiets toch beter bezig bent voor het milieu.

Fijnstof blijft een moeilijk verhaal

Veel mensen denken dat fijnstof alleen door een benzinemotor wordt geproduceerd, maar dat blijkt in de praktijk niet het geval. Een groot deel van dat probleem wordt namelijk veroorzaakt door bandenslijtage en slijtage aan de remmen. Dat is voor elektrische motoren dus hetzelfde als bij motoren op benzine. Bij elektrische auto's is slijtage aan de remmen meestal minder aangezien het remmen meestal is gekoppeld aan systemen die energie terugwinnen. Een elektrische auto produceert daardoor tot 40% minder fijnstof dan een auto met brandstofmotor. Die ontwikkelingen zijn bij motoren echter nog niet zo ver.

Ook stikstof is een probleem

De stikstofproblematiek is de afgelopen jaren natuurlijk behoorlijk in het nieuws geweest in ons land. Wat dat betreft zal het voor velen teleurstellend zijn dat ook elektrische motoren daarvoor op dit moment nog een aanzienlijke verantwoordelijkheid dragen. Elektriciteit wordt namelijk nog altijd voor het grootste deel opgewekt in kolencentrales en gascentrales, die heel veel stikstof uitstoten. Pas wanneer groene stroom een veel groter deel uitmaakt van de energieproductie zal dit nadeel naar de achtergrond verdwijnen.

Reageer op deze blog


Velden met * zijn verplicht
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Dit doen wij om de website te laten functioneren en het gebruik van de website te analyseren. Door op ‘Akkoord’ te klikken of gebruik te maken van de website ga je akkoord met de plaatsing van de cookies. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina
Akkoord