KNMV wil minimumleeftijd motorrijbewijs verlagen naar 16 jaar

10-09-2021
77
0
KNMV wil minimumleeftijd motorrijbewijs verlagen naar 16 jaar

Jongeren die in Nederland willen gaan motorrijden krijgen te maken met het getrapte rijbewijssysteem. Daarin is bepaald op welke leeftijd en met welk aantal jaren ervaring je omhoog mag naar een zwaardere motor. In theorie zou dit de verkeersveiligheid moeten bevorderen, maar volgens de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) is het huidige systeem niet effectief. Jongeren blijken namelijk vaak te wachten tot ze 24 jaar zijn zodat ze meteen op de zwaarste categorie motoren mogen rijden. Ze slaan de lichtere motoren dus simpelweg over en rijden tot die tijd alleen auto.

Hoe werkt het getrapte rijbewijs voor motoren?

Motoren zijn ingedeeld in drie verschillende categorien waarbij het vermogen bepaalt in welke categorie een motor terechtkomt. De A1 motoren zijn het lichtst en hebben maximaal 125 cc motorinhoud. Jongeren die nog geen 24 jaar zijn moeten met een dergelijke motor beginnen. Rijlessen nemen is toegestaan vanaf de leeftijd van 17 jaar. Na twee jaar ervaring op een A1 motor mag er worden overgestapt op A2 motoren. Die hebben een maximaal vermogen van maximaal 35kW. Na nogmaals twee jaar ervaring op de A2 motor kan er eindelijk overgestapt worden op een A-motor met een vermogen vanaf 35 kW.

Veel jongeren wachten tot ze 24 zijn

Zoals hierboven wel blijkt is het systeem allesbehalve overzichtelijk. Voor veel jongeren is het ook ene behoorlijke investering om in een tijdsbestek van slechts vier jaar maar liefst 3 motoren aan te schaffen. Ze blijven liever nog een tijdje op hun (soms opgevoerde) bromfiets rijden of kiezen voor het veel duidelijkere en vaak voordeligere autorijbewijs en beginnen niet met motorrijles voor ze 24 zijn. Dan mogen ze namelijk meteen zonder gedoe een motor uit de zwaarste categorie kiezen.

Minimum leeftijd motorrijden omlaag naar 16 jaar

De beoogde voordelen van het getrapte rijbewijssysteem blijven volgens de KNMV daarom voor een groot deel achterwege. Het huidige systeem werd in 2013 ingevoerd en statistieken wijzen niet uit dat de verkeersveiligheid is toegenomen. Daarom pleit de vereniging voor een nieuw systeem waarbij de minimum leeftijd om aan motorrijlessen te beginnen wordt verlaagd naar 16 jaar. Jongeren die op die leeftijd normaal gesproken een bromfiets hadden gekocht zullen daardoor eerder verleid worden om toch maar meteen voor motorrijden te gaan

Wat zijn de voordelen?

Volgens de KNMV heeft het verlagen van de minimum leeftijd een groot aantal voordelen. Jongeren die de ambitie hebben om te gaan motorrijden krijgen dan een betere opleiding die ze intensief voorbereidt om motorrijden in de praktijk. Daardoor is er een grote kans dat die jongeren minder onveilig verkeersgedrag tentoon zullen spreiden en ook beter leren om met onverwachte situaties om te gaan. Daarnaast acht de KNMV de kans groot dat er minder opgevoerde brommers en scooters rond zullen rijden, waardoor het verkeer ook op die manier weer wat veiliger wordt.

Reageer op deze blog


Velden met * zijn verplicht
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Dit doen wij om de website te laten functioneren en het gebruik van de website te analyseren. Door op ‘Akkoord’ te klikken of gebruik te maken van de website ga je akkoord met de plaatsing van de cookies. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina
Akkoord