Verzekeraars stellen hogere eisen aan keyless entry

28-01-2021
910
0
Verzekeraars stellen hogere eisen aan keyless entry

Keyless entry maakt het parkeren en wegrijden met je motor makkelijker dan ooit. Omdat motorfabrikanten snappen dat gemak de mens dient hebben de meeste nieuwe modellen deze functie daarom standaard beschikbaar. Maar keyless entry vergroot de kans dat dieven er met je motor vandoor kunnen gaan. Met ingang van 1 januari van dit jaar gelden er daarom strengere eisen aan keyless entry. Mocht een motor die je nieuw hebt gekocht daar niet aan voldoen moet je vaak zelf maatregelen nemen om gewoon verzekerd te blijven.

Wat is keyless entry?

Keyless entry is een term die specifiek op auto's doelt, maar ook bij motoren van toepassing is. Bij keyless entry is het afdoende om met de contactsleutel in de buurt van je motor (of auto) te komen om die van het slot te doen springen. Zo hoef je dus niet de sleutel in het slot te steken of op het knopje van de afstandsbediening te drukken. Veel nieuwe motoren en auto's ondersteunen deze optie, waarbij er sprake is van een zender die continu aan het slot laat weten dat hij in de buurt is.

Problemen met keyless entry

Helaas heeft keyless entry een groot nadeel, want criminelen hebben daardoor veel meer mogelijkheden om je motor te stelen. Zo blijkt het bijvoorbeeld keer op keer mogelijk om het signaal dat de sleutel afgeeft te versterken, bijvoorbeeld door een ontvanger door de brievenbus te steken die het signaal van de sleutel in de gang oppikt en dit vele malen versterkt. Het resultaat is dat de motor van het slot springt en dat de dief er meteen op weg kan rijden. Ook wanneer je alleen maar even een winkel in gaat en dus met je sleutel nog in de buurt van de motor bent kan het gebeuren dat die niet op slot gaat. Ook dan is hij makkelijk mee te nemen.

Strengere eisen aan nieuwe motoren

Om het aantal motor (en auto) diefstallen terug te dringen stellen verzekeraars sinds begin dit jaar strengere eisen aan keyless entry voor nieuwe motoren. Die eisen liggen vastgelegd in het CCV Keurmerk. Zo moet de sleutel voortaan een maximale standby tijd hebben van vijf minuten. Dat betekent dat je motor niet langer meer midden in de nacht meegenomen kan worden omdat de sleutel nog altijd aan het zenden is. Critici hebben wel al opgemerkt dat dit de kans dat je motor wordt gestolen niet verkleint wanneer je hem kort parkeert en zelf uit het zicht maar wel in de buurt bent. Het lijkt echter een goed begin om de diefstallen terug te dringen. Om verzekerd te blijven bij een motor die nieuwer is dan 1 januari 2021 kun je ook zelf maatregelen nemen. Zo kun je bijvoorbeeld de keyless optie helemaal laten verwijderen of een filtermodule installeren die het signaal verstoort en keyless entry dus buiten werking stelt.

Wat kun je zelf doen met oudere motorfietsen?

Wanneer je motor nog geen standby tijd ondersteunt voor de keyless entry kun je ook zelf maatregelen nemen om diefstal moeilijker te maken. Wanneer de motor thuis op je erf geparkeerd staat is het bijvoorbeeld slim om de sleutel mee de woonkamer in te nemen en hem dus niet dichtbij de voordeur op een tafeltje te laten liggen. Het beste kun je hem in een metalen blikje doen, want dan draagt het signaal direct niet ver genoeg meer om onderschept te worden. Maar natuurlijk kun je ook de keyless entry helemaal onklaar laten maken als dat mogelijk is, of zelf een scrambler installeren die het signaal onbruikbaar maakt. Zorg natuurlijk ook altijd voor een goed slot van minimaal ART 4 maar het liefste het ART 5 veiligheidsniveau. Ook een goed motoralarm is natuurlijk geen overbodige luxe.

Reageer op deze blog


Velden met * zijn verplicht
Wij gebruiken cookies We kunnen deze plaatsen voor analyse van onze bezoekersgegevens, om onze website te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud te tonen en om u een geweldige website-ervaring te bieden. Voor meer informatie over de cookies die we gebruiken opent u de instellingen. Bekijk onze cookiepagina
Accepteer alles
Weigeren